קטלוג כיתות
הכנו עבורכם דוגמאות לכיתות עם הרכבי ריהוט שונים. כל כיתה היא מערכת שלמה עם אפשרויות שונות, דגשים שונים וביטוי מעשי שונה לעקרונות הלמידה המבוזרת.
כל הכיתות מתאימות ללמידה מבוזרת, לפיתוח תהליכי למידה עצמאיים, אישיים ושיתופיים ומכילות מגוון של מנחי ישיבה לרווחת התלמידים.
עם זאת, בבואנו להוריד את העקרונות לשטח, לכל בית ספר דרך משלו ליישם אותן. באופן התפעול של המורה את המרחב, במגוון הכיתות בבית הספר, בממשק של סדירות המרחב עם סדירויות אחרות ועוד.
סביבה פיזית ככלי בתהליך שינוי פדגוגי
בשימוש במרחב ככלי בשירות הפדגוגיה ובמיוחד בנקודת זמן של שינוי, ניתן להסתכל בדרכים שונות על הריהוט שבמרחב.
לדוגמא– להתבונן דרך הציר של ריהוט דינמי לעומת ריהוט קבוע ומנכיח:
ריהוט דינמי
ריהוט גמיש וזז בהתאם להגדרת מצבי הלמידה ע"י המורה
ריהוט קבוע ומנכיח
הריהוט קבוע. התלמידים זזים ועוברים בין מצבי הלמידה המשתנים
המשמעות המעשית של תפיסות ריהוט שונות:
ריהוט דינמי
יצירת מצבים ע"פ הגדרת המורה את תהליך הלמידה ברגע נתון
שימוש מגוון באותו רהיט לצורך תהליכי למידה שונים (חקר, יצירה, סטוריטלינג וכו') בזמנים שונים.
גמישות בהזזת הריהוט בהתאם לצורך
ריהוט קבוע ומנכיח
יצירת מצבים ע"י ריהוט מגדיר
מובהקות אזורי הלמידה.
(למשל- במה, פינת יצירה וכד'). לתלמידים ברור איזה תהליך למידה/ מתודה/ פרקטיקה, כל מרחב מזמן
גמישות בתנועת התלמידים בין מוקדים שונים במרחב
ניתן להתבונן גם באופנים אחרים–
כיתה מגוונת המכילה מגוון תהליכי למידה, לעומת כיתה ייעודית לתהליך למידה מובהק ועוד ועוד.
איזו כיתה הכי מתאימה לקידום התהליכים שאתם מובילים בבית הספר?
האם אתם מחפשים כיתה שתמשיך את המגמה שבה אתם פועלים או שזקוקים לשינוי משמעותי?