בתי ספר שמצטרפים לתהליך "מעצבים למידה ירושלמית מ'חדש" מקבלים ממנח"י את האפשרות לעצב ולרהט מחדש את כיתות בית הספר, לשדרג את חדר המורים ולעבור תהליך פדגוגי משמעותי של צוות בית הספר. לא מדובר בהצטיידות או בעיצוב אסתטי בלבד, אלא בחיבור מהותי בין הפדגוגיה והחינוך לבין המרחב הפיזי.

בתי ספר שבוחרים לקחת חלק בתהליך
מתחייבים ל:

שינוי סדירויות

התחייבות לעיצוב ההוראה והלמידה מ’חדש ובניית מערכת שעות מותאמת

הכשרה וליווי

התחייבות לבניית תהליך למידה ופיתוח מקצועי בן 15-30 שעות לצוות בית הספר שיתמוך בתהליך שינוי הסדירויות*

תקציב בית ספרי

התחייבות להשתתפות עצמית של 15-30 אלף שקל שיושקעו בליווי ובפיתוח מקצועי של צוות בית הספר*

אם הצטרפתם למהלך, זה אומר שהתחייבתם לעצב מ'חדש את הלמידה בהתאם להחלטה (אמיצה!) לשינוי סדירות משמעותית בבית הספר. ההחלטה האמיצה מטרתה להוביל את בית הספר לעבר התפיסה הפדגוגית הרצויה לו ושמאפשרת למידה מבוזרת. בהתאם להחלטה שתקבלו תידרשו להגיש תכנית מעשית ויישימה לשינוי הסדירות ותוכנית למידה של צוותי המורים שתתמוך בשינויים שיקרו במהלך תשפ"א. 

אז נעשה קצת סדר,
מהם השלבים שמצפים לכם בדרך?

בעת ההצטרפות תתבקשו לבחור בין מסלול מדורג למסלול מלא. במסלול המדורג ייעשה שינוי פיזי ופדגוגי ב-2 שכבות ובמסלול המלא ייעשה שינוי פיזי ופדגוגי בכל בית הספר, כאשר הריהוט יימסר במספר פעימות. 

מרגע שהצטרפתם לתהליך מתחילה העבודה על המחוייבות הראשונה: קבלת החלטה אמיצה אודות שינוי סדירות בית-ספרית. לצורך קבלת החלטה אמיצה תוכלו להשתמש בערכת התשתית ובחומרים התומכים שקיבלתם במייל (ונמצאים באתר מ'חדש). הערכה המקוונת כוללת שאלונים וכלים למיפוי צרכי בית הספר, זיהוי החלום הפדגוגי של הצוות ולבסוף, לגיבוש 1-3 אפשרויות להחלטה אמיצה.
הערכה היא לשימושכם האישי ולעיניכם בלבד. 
בנוסף, יש למנות צוות מוביל שיחד עם המנהל יוביל את תהליך השינוי הבית ספרי.
את הערכה יש לסיים עד ה7.7 !

כל בתי הספר המשתתפים בתהליך יישלחו 3 נציגים – מנהל ושני חברי הצוות המוביל – להשתתף במאיץ בן יומיים שייערך בתאריכים 15-16 ביולי, בו תקבלו ליווי וייעוץ בגיבוש שינוי הסדירות של בית הספר שלכם ובהיערכות אליו.

היום הראשון של המאיץ יוקדש לקבלת החלטה סופית בנוגע לשינוי הסדירות המתאים לכם וכתיבת תכנית פעולה המתארת את ההשלכות של השינוי במימדים המרכזיים של בית הספר וביטויה המעשי במערכת השעות לתלמידים ולמורים. את התכנית תתבקשו להגיש בתום המאיץ. 

ביום השני של המאיץ תעזרו בכלים וייעוץ של גופי התוכן של מנח"י, הפסג"ה ומשרד החינוך, כדי לגבש לעצמכם תכניות ההיערכות, פיתוח ולמידה של צוות בית הספר בשנה הבאה.  

ב-30 באוגוסט תידרשו להגיש תכנית המפרטת את תהליך הלמידה והפיתוח המקצועי הדרושים לצוות של בית הספר על מנת שיוכלו לקדם את השינוי המבוקש, וכן לפרט את התקציב הבית-ספרי שיוקדש לצורך כך. 

* אין חובה לכלול בתהליך הלמידה מרכיבים מסויימים, החובה היחידה הינה לבנות תכנית שמתאימה לצרכי בית הספר. תהליך הלמידה יכול להיעשות באמצעות השתלמות שמוכרת לגמול או באופן אחר לבחירתכם; באמצעות יועץ שילווה את צוות בית הספר, סיורים, סדנאות חיצוניות, השתתפות בתכניות מנח"י ו/או יוזמות ללמידה עצמאית של צוות בית הספר.

לאחר המאיץ, ובמהלך אוגוסט, יחל תהליך בחירת הריהוט. אל המנהלים יישלח קטלוג הריהוט מתוכו יוכלו לבחור, כמו גם הדרכות ומידע בנושא וייעוץ מצד מעצבים שמתמחים במרחבי למידה. 

לפני כל פעימה של קבלת ריהוט בתי הספר יידרשו להראות את התקדמות היישום של ההחלטה האמיצה בשטח. קבלת הריהוט תהיה מותנית בהתקדמות תהליך השינוי הפדגוגי והארגוני. 

תהליך השינוי הפדגוגי לא מחכה לשינוי הפיזי! הריהוט הראשוני אומנם יגיע רק בחנוכה, אך כבר בימים הראשונים לתחילת הלימודים תחל ההתנסות של המורים ביישום עקרונות הלמידה המבוזרת בכלל, ובביצוע פעולות שיקדמו את ההחלטה האמיצה שלכם.

בין דצמבר לפברואר תקבלו פעימה ראשונה של הריהוט החדש והנוצץ שהזמנתם 🙂  

למעשה כאן מתחיל התהליך השינוי האמיתי, תהליך ניסוי וטעייה מתמשך שייקח אתכם מקבלת החלטה אמיצה למציאות חינוכית חדשה ואמיצה.

עדכונים לגבי הקול קורא נשלחים אליכם בווטספים,במילים ומתעדכנים באתר. במידה ואתם לא מקבלים עדכונים – בבקשה כתבו לנו כאן ונעדכן את הפרטים שלכם!

לאורך כל הדרך עומדים לצידכם מלווי ההגשה מטעם מנח"י שישמחו לעזור עם כל שאלה שעולה לגבי השלבים השונים בתהליך – הן בנושאים מנהליים וטכניים והן בנושאים פדגוגיים וארגוניים.

שמחים על הדרך המשותפת,
צוות מנח"י

כיתת אם מגוונת - יסודי

מספר מקומות בכיתה: 32
מתוכם מספר מקומות מסורתיים: 22

מבטים נוספים

על הכיתה

בכיתה זו אנחנו רוצים להציע אופני למידה מגוונים ומובהקים- אזור הקנייה, במה, אזור שקט, אזור יצירה וחקר, עבודה נמוכה, עבודה גבוהה וקיר מחיק לעבודה ורטיקלית.

המגוון המובהק מאפשר לתלמידים להביא את עצמם לידי ביטוי, לגלות חוזקות ולבחור במנחים שמתאימים להם. 

מחיצות, בין אם הן ניידות (כמו לוח מחיק נייד) ובין אם קבועות (כמו כוורת נמוכה שמותקנת בניצב לקיר) עוזרות לתחום אזורים.

על מנת לאפשר את כל זה אנחנו מוותרים על חלק ממקומות הישיבה המסורתיים (מקום קבוע בשולחן לכל אחד) ודואגים לתא אישי לתיק ולציוד האישי של כל תלמיד. 

תחושת השייכות בכיתה זו נובעת בראש ובראשונה מההכרה בשונות בין התלמידים ובאפשרות לבחור ולבטא כשרונות.

 

מה אנחנו מרוויחים בעיצוב מרחב למידה זה: תהליכי למידה מגוונים ומנחים שונים זמינים כל הזמן ובשימוש תמידי.

על מה אנחנו מוותרים: מקום ישיבה מסורתי לכל תלמיד.

הצעה לסדירות תומכת

  • הבוקר נפתח במעגל כסאות שבו לכל תלמיד מקום ישיבה קבוע.
  • על הקיר שמחוץ לכיתה/על הדלת חלוקת המשימות
  • לכל מקצוע שנלמד בכיתה יש שעה שבועית אחת בחדר אחר בבית הספר שמתאים יותר ללמידה פרונטלית- מסורתית. כך מורות יכולות לתכנן שיעורים מסוגים שונים ולרכך את תהליך השינוי.
להדפסה

להדפסה

אם ביה"ס לא מופיע ברשימה צרו קשר כאן