מהלך למידה מבוזרת
מעצבים הוראה ולמידה ירושלמית מ'חדש הנו מהלך שרואה במרחב הפיזי כלי עבודה שמשרת את המורים והתלמידים בלמידה והוראה.
עיצוב המרחב הפיזי ואופן הצבת הריהוט בכיתה משפיעים על הדינמיקות, הקשרים וההתנהגויות שלנו במצבים שונים של למידה.
בכוחנו להשתמש בכלי זה באופן שוטף ולהתאים את העמדת הריהוט למצבים שונים כך שיתאימו באופן מיטבי לתהליכי הלמידה.
לפניכם דוגמאות לכלים פדגוגיים המתאימים למגוון של תצורות פיזיות שניתן לשלב בלמידה מבוזרת בכיתה.

מצבי למידה






תחנות
למידה עצמאית ושיתופית של תלמידים בקבוצה במגוון ערוצי למידה ומתודות מתחלפות.


קהל
דובר יחיד מול הכיתה (הקנייה קצרה או תלמיד בפרטציה/ תלמידים נציגי קבוצה בהצגת תוצרים)


מעגל מליאה


עבודה אישית


קבוצות




כלים פדגוגיים





פתיחה
הקניה חזותית
קבוצות
יוצרים סקרנות
קהל

חקר ולמידה
יומן טבע
עבודה עצמית
מכנה משותף
תחנות
מפת ידע
קבוצות
קריאה שיתופית
תחנות
חדר בריחה
קבוצות
מביעים עמדות ועובדות
מעגל מליאה

הצגה ודיון
שיתוף תוצרים
קהל
דיבייט
קהל
תלמידים מלמדים
מעגל מליאה
תבניות לפיענוח
תחנות
בדיקה עצמית
עבודה עצמית

דיון וסיכום
סיכום בקבוצות קטנות
קבוצות
משוב כיתתי
קהל
דיון בסרטון
מעגל מליאה
שיח רלפקטיבי
מעגל מליאה
מה למדנו?
עבודה אישית
מביעים עמדות ועובדות
מעגל מליאה
כלים לניהול מרחב מבוזר
אם נבקש מתלמידינו לצייר או לתאר כיתה בסרט או סיפור, הם עדיין ידמיינו את הכיתה המסורתית בה הם נדרשים לשבת ולהקשיב.
המשימה הגדולה של הצמחת תלמידים פעילים, מעורבים ועצמאיים מצריכה למידה והפנמה של תפקידי התלמיד והמורה החדשים. עם עיצוב הלמידה מ'חדש ללמידה מבוזרת ורלוונטית ועיצוב המרחב כך שיתמוך בלמידה זו, אנו נדרשים ללמוד הרגלים וצורות התנהגות חדשות ביחס למרחב הכיתתי.
לפניכם מספר דוגמאות לכלים פשוטים שניתן לאמץ בשלבים הראשונים של למידה במרחב חדש עד להטמעה של הרגלי למידה מבוזרת.






מגדירים כללים
מצגת מצבי כיתה
מזיזים את הריהוט

זזים במרחב
