המרחב המבוזר

רציונאל
המורה השלישי
המורה השלישי –
חינוך ללא מילים
עיצוב מרחבי למידה בשנים האחרונות מקבל תשומת לב רבה כשההבנה היא שיש השפעה של הסביבה על האופן שבו אנחנו מתפקדים.
לוריס מלגוצי, מורה מהעיר רג'ו אמיליה שבאיטליה, פיתח גישה חינוכית שמתייחסת לשלושה מורים שיש לאדם:

המורה הראשון הוא
אחר משמעותי

המורה השני הוא
קבוצת השווים

המורה השלישי הוא
המרחב, הסביבה

עיצוב במקרים רבים מתחיל מצורך או בעיה. בתהליך עיצוב מחדש יש חשיבות בהתבוננות מחודשת על המרחבים השונים שסביבנו.

בממד הפיזי
הצורך או הקושי שאיתו אנחנו מבקשים להתמודד הוא הפער בין הסטטיות של מרחבי הלמידה והכיתה ובין השינויים העצומים שמתחוללים במציאות סביבנו. אנחנו צריכים לשאול את עצמינו כיצד הסביבה הפיזית יכולה לעודד גמישות ויצירתיות, לתמוך בתהליכים רגשיים, ליצור חוויות למידה משמעותיות, לעודד שיתופיות ובכלל להיות מרחב משמעותי עבור השוהים בו.

בממד הארגוני והפדגוגי
נרצה להתבונן על השגרות והסדירויות הקיימות. הכוונה היא לשאול שאלות על אותם אלמנטים קבועים בחיי בית הספר שנתפסים כמובנים מאליהם, מצויים בשגרה, עד שאנחנו בטוחים שגם רצינו אותם מלכתחילה ולכן הם שם.

ריהוט במ׳חדש
בתהליך הבא לקראת בחירת ריהוט מ'חדש, אנחנו מזמינים אתכם להתבונן בעיניים חדשות על הסביבה בה הלמידה מתקיימת ולשאול שאלות על המובן מאליו.
אנחנו מזמינים אתכם להזכר בעקרונות ובמטרות הלמידה שלכם, לחשוב מחדש על הכיתות והמרחבים השונים, ולחבר בין הפעילויות והלמידה שבכיתה, לבין המרחב בה הן מתקיימות.


סרטונים לצפיה
איך נראית הלמידה המבוזרת?
חוברת עזר
צ׳ק ליסט הכיתה הירושלמית
עקרונות המרחב המבוזר
צ'ק ליסט כיתה ירושלמית
הכיתה המבוזרת- בקיצור:
עמדת מורה
- שולחנות וכסאות בהתאם לאופי העבודה
- מקום להניח חפצים
הלוח
- מספר לוחות קיר במקומות שונים בכיתה
- לוח נייד
- לוחות ומשטחים מחיקים הם גם כלי עבודה עבור התלמידים
השולחנות
- קבוצתיים ואישיים. מאפשרים יצירת אינטראקציות של עבודה
- בגבהים שונים – כדי לאפשר אינטראקציות מתמשכות או מזדמנות ותנוחות עבודה שונות לפי המשימה או נוחות התלמיד
מנחי הישיבה
- גבהים שונים בכיתה- עמידה/ ישיבה גבוהה, ישיבה רגילה, ישיבה נמוכה/רכה
- כסאות תנועתיים (פיזיו או הדומים עם תנועתיות)
- יכולים להופיע בפורמט קבוצתי ואישי
אחסון
- מקום לאחסון של ציוד משותף- ציוד למידה, משחקים וספרים
- אחסון אישי- גדול ומתאים לתיק או קטן יותר. תלוי בשיטה הפדגוגית ובמרחב
- בכיתה או בסמוך אליה (כמו במצב של לוקרים במסדרון)
- לא לשכוח את המורות
תצוגה
- במידה מאוזנת
- דו מימדי באמצעים מגוונים על הקירות
- תוצרים תלת מימדיים על ארוניות אחסון נמוכות או מדפי תמונה צרים
- רהיט או אביזר לפרזנטציה מול קהל
