מה 

ניהול דיון חכם כאשר לכל תלמיד/ה יש פנאי לחשוב לבד, לעבד עם חבר/ה ורק אז לפנות למליאה.

 איך 

  • כל תלמיד/ה מקבל/ת שאלה או משימה הדורשת חשיבה.
  • כל תלמיד/ה מתבקש/ת לחבור לבן/בת הזוג ולהשוות את תשובותיהם לפי תור.
  • על כל זוג לחלוק עם הכיתה מה למדו מהפעילות.

 למה 

בדיון כיתתי "רגיל" משתתפים חלק קטן (ובדרך כלל קבוע של התלמידים), והשאר מתפקדים כ"צופים". בפעילות זו כל תלמיד ותלמידה יבצעו חשיבה לבד ובזוגות ויהיו מוכנים לשיתוף במליאה.

 טיפים 

  • כדאי להפעיל "טיימר" או גונג או למדוד זמנים לכל חלק מהפעילות.
  • אפשרות ללמידה מכאנית- יש לענות על שאלת נכון/ לא נכון ולהסביר, להשוות עם בן הזוג ולהגיע להחלטה לגבי התשובה הנכונה. לאחר מכן, לעשות בדיקה כפולה במליאה.
  • למידה מטאפורית- הצגת שאלה פתוחה המערבת הבעת דעה. כל אחד מהם רושם את תשובתו. התלמידים חולקים עם בן הזוג את התשובה שכתבו וכל אחד מסביר את אופן החשיבה שלו. לבסוף כל זוג משתף במליאה.
  • על התלמידים לדעת מראש מי בן/ בת הזוג, חשוב לוודא שכל תלמיד מבצע חשיבה עצמית וכתיבה לפני שפונה לבן/ בת הזוג.

 לדוגמא 

  • עוצרים באמצע סיפור בשיעור ספרות/ חינוך והמורה שואלת- מדוע התנהגה הדמות כפי שהתנהגה? או מה עומד לקרות עכשיו בסיפור?

כיתת אם מגוונת - יסודי

מספר מקומות בכיתה: 32
מתוכם מספר מקומות מסורתיים: 22

מבטים נוספים

על הכיתה

בכיתה זו אנחנו רוצים להציע אופני למידה מגוונים ומובהקים- אזור הקנייה, במה, אזור שקט, אזור יצירה וחקר, עבודה נמוכה, עבודה גבוהה וקיר מחיק לעבודה ורטיקלית.

המגוון המובהק מאפשר לתלמידים להביא את עצמם לידי ביטוי, לגלות חוזקות ולבחור במנחים שמתאימים להם. 

מחיצות, בין אם הן ניידות (כמו לוח מחיק נייד) ובין אם קבועות (כמו כוורת נמוכה שמותקנת בניצב לקיר) עוזרות לתחום אזורים.

על מנת לאפשר את כל זה אנחנו מוותרים על חלק ממקומות הישיבה המסורתיים (מקום קבוע בשולחן לכל אחד) ודואגים לתא אישי לתיק ולציוד האישי של כל תלמיד. 

תחושת השייכות בכיתה זו נובעת בראש ובראשונה מההכרה בשונות בין התלמידים ובאפשרות לבחור ולבטא כשרונות.

 

מה אנחנו מרוויחים בעיצוב מרחב למידה זה: תהליכי למידה מגוונים ומנחים שונים זמינים כל הזמן ובשימוש תמידי.

על מה אנחנו מוותרים: מקום ישיבה מסורתי לכל תלמיד.

הצעה לסדירות תומכת

  • הבוקר נפתח במעגל כסאות שבו לכל תלמיד מקום ישיבה קבוע.
  • על הקיר שמחוץ לכיתה/על הדלת חלוקת המשימות
  • לכל מקצוע שנלמד בכיתה יש שעה שבועית אחת בחדר אחר בבית הספר שמתאים יותר ללמידה פרונטלית- מסורתית. כך מורות יכולות לתכנן שיעורים מסוגים שונים ולרכך את תהליך השינוי.
להדפסה

להדפסה