רגע של שיתוף
רגע של שיתוף
 מה 

לאפשר שיתוף, איוורור רגשי, תמיכה מהמורה והקבוצה.

 איך 

  • באמצעות יישומון להגרלת שאלות- מכניסים את השאלות ליישומון שמגריל שאלה - ניתן להקליד את השאלה עצמה או את מספר השאלה.
  • או - באמצעות פתקים דביקים - המורה תכתוב את השאלות המתאימות על פתקים דביקים (פוסט-איט). הילדים יגיעו ללוח לקחת פתק דביק עם שאלה ויענו.

**  יכול להתאים בכל שלב ביום, צריך רק להתאים את התנאים מסביב כך שיתאפשר שיח נעים וקשוב.

 למה 

בפתיחת יום נרצה לשים דגש ולנסות לתת מענה לצרכים הכי חשובים שהילדים עשויים להעלות- צורך בשייכות ובמפגש חברתי, צורך בביטחון, צורך בשקט ורוגע. ולכן ננסה לאפשר זמן לשיתוף ואיוורור רגשי, זמן של רגיעה, זמן של מפגש חברתי.

לא נוכל לחבק ולהניח יד על תלמיד/ה שיזדקקו לכך, אך נוכל להעניק תחושת ניראות ואמפתיה לכל תלמיד ותלמידה במהלך השעה הראשונה של הבוקר ובכל שעה בה נבחר לתת לכך מקום. חשוב לתת רגע לשיתוף ואיוורור רגשי אך לשים לב לקצוב את הפעילות לזמן קצר על מנת לא ליצור עומס רגשי נוסף.

 טיפים 

  • מומלץ ב"רגע של שיתוף" לשבת עם קבוצה קטנה, כאשר שאר הקבוצות מקבלות משימה אחרת על מנת שתוכלו לשמוע ולהתייחס לתחושות העולות מהתלמידות/ים.
  • כדאי לבחור פעילות שתתחברו אליה ואיתה תפתחו את הבוקר בטקס קבוע וחזרתי שמייצר ודאות ותחושת ביטחון. כך הילדים יודעים למה לצפות וכבר מכינים את עצמם לכך שיהיה להם את המקום לשתף, זה מפחית חרדה.
  • חשוב לשים לב לילדות/ים שאינם מסכימים לשתף, נמנעים מהפעילות או מראים התנגדות. כמובן לא ללחוץ ולחפש הזדמנות במהלך היום לזמן אישי שיאפשר להם להיפתח או סתם להרגיש שאתם שם איתם, גם בלי לדבר על הדבר עצמו. (במקרה כזה- כדאי לערב את היועצת/ פסיכולוגית וכמובן לבדוק עם ההורים אם יש מידע שהם יכולים לתת כדי להשלים את התמונה).

 לדוגמא 

שאלות לפתיחת יום:

  1. ספרו על משהו חדש שלמדתם בבית בתקופת הקורונה
  2. ספרו על תפקיד/ אחריות שלקחתם על עצמכם בבית
  3. ספרו על חוויה נעימה
  4. ספרו על נושא שסיקרן אתכם לחקור
  5. ספרו על סרטון מעניין בו צפיתם
  6. ספרו על רגע של קושי ומה עזר לכם
  7. היה לי מתסכל נורא כש...
  8. התעצבנתי מאוד כש...
  9. חששתי מעט כאשר...
  10. היה לי ממש חסר ש...
  11. ספרו על דרך בה שמרתם על קשר עם חברים/ משפחה
  12. ספרו על מפגש מיוחד (מרחוק) שהיה לכם
  13. חשבו על חברים שהייתם רוצים לחדש איתם את הקשר כעת
  14. מה הדבר שהכי חיכיתם לעשות כשתחזרו לביה"ס
  15. איזה שיר עוזר לכם להרגע? שיר שאתם אוהבים
  16. מה אתם הכי רוצים לעשות אחרי שתקופת הקורונה תעבור?

שאלות לסוף יום:

  1. איך היה לי היום?
  2. משהו ששימח אותי
  3. משהו חדש שלמדתי
  4. מפגש נעים שהיה לי עם חבר/ה
  5. משהו שהיה לי קשה
  6. מקרה מתסכל שקרה לי
  7. היה לי ממש מוזר במצב החדש ש..
  8. נהנתי היום כש..
  9. משהו שעזר לי היום..
  10. הייתי רוצה שמחר תהיה לי הזדמנות ל…

 

כיתת אם מגוונת - יסודי

מספר מקומות בכיתה: 32
מתוכם מספר מקומות מסורתיים: 22

מבטים נוספים

על הכיתה

בכיתה זו אנחנו רוצים להציע אופני למידה מגוונים ומובהקים- אזור הקנייה, במה, אזור שקט, אזור יצירה וחקר, עבודה נמוכה, עבודה גבוהה וקיר מחיק לעבודה ורטיקלית.

המגוון המובהק מאפשר לתלמידים להביא את עצמם לידי ביטוי, לגלות חוזקות ולבחור במנחים שמתאימים להם. 

מחיצות, בין אם הן ניידות (כמו לוח מחיק נייד) ובין אם קבועות (כמו כוורת נמוכה שמותקנת בניצב לקיר) עוזרות לתחום אזורים.

על מנת לאפשר את כל זה אנחנו מוותרים על חלק ממקומות הישיבה המסורתיים (מקום קבוע בשולחן לכל אחד) ודואגים לתא אישי לתיק ולציוד האישי של כל תלמיד. 

תחושת השייכות בכיתה זו נובעת בראש ובראשונה מההכרה בשונות בין התלמידים ובאפשרות לבחור ולבטא כשרונות.

 

מה אנחנו מרוויחים בעיצוב מרחב למידה זה: תהליכי למידה מגוונים ומנחים שונים זמינים כל הזמן ובשימוש תמידי.

על מה אנחנו מוותרים: מקום ישיבה מסורתי לכל תלמיד.

הצעה לסדירות תומכת

  • הבוקר נפתח במעגל כסאות שבו לכל תלמיד מקום ישיבה קבוע.
  • על הקיר שמחוץ לכיתה/על הדלת חלוקת המשימות
  • לכל מקצוע שנלמד בכיתה יש שעה שבועית אחת בחדר אחר בבית הספר שמתאים יותר ללמידה פרונטלית- מסורתית. כך מורות יכולות לתכנן שיעורים מסוגים שונים ולרכך את תהליך השינוי.
להדפסה

להדפסה