מה 

הפכו את השיעור ל"מבוסס על סיפור אמיתי"!

 איך 

1. חפשו קישור בין נושא השיעור ל"חיים האמיתיים" (לאו דווקא החיים של התלמידים!).
דוגמאות לשאלות שיכולות לסייע בכך:

  • באיזה הקשר מחוץ לגבולות בית הספר יש שימוש כלשהו בתוכן הנלמד?
  • אילו בעלי מקצוע או חוקרים משתמשים בו וכיצד?
  • אילו בעיות ניתן לפתור באמצעות הידע הזה?
  • איזה מורה בצוות מלמד/ת תוכן המתבסס על הידע הנלמד בשיעור?

2. לאחר שלב ההסבר בשיעור, תנו לתלמידים משימה המדמה את השימוש בידע בעולם האמיתי, או לפחות מאפשרת "לטעום ממנו".

 למה 

התפיסה הבסיסית של התלמידים היא שיש ניתוק בין בית הספר לחיים האמיתיים, כאילו מדובר ב"גלקסיה נפרדת".
לרוב, התחושה היא שהידע הנלמד בבית הספר הוא תיאורטי, ואילו בעולם האמיתי דברים קורים אחרת. פעמים רבות נשאלת השאלה "מדוע עלי ללמוד את הנושא הזה".

השימוש ב"רגע האמת" הוא כמו ההבדל בין צפייה במשחק בשידור חי לבין שידור חוזר. במקום כלשהו בעולם מישהו באמת משתמש בידע הזה ונעזר בו, וזה הופך את הלמידה לאותנטית מעניינת ורלוונטית.
ממש כמו הכתובית "מבוסס על סיפור אמיתי" בתחילת הסרט או הספר :-)

 טיפים 

  • אפשר לחפש את נושא השיעור בגוגל ולבדוק האם עולה בחיפוש סיפור הקשור לנושא.
  • את המשימה אפשר לתת לתלמידים גם כ"משימת התנסות" בפתיחת השיעור, עוד לפני שלימדתם אותם את הדרך להתמודד עם משימה כזו.

 לדוגמא 

  • לתכנן כבש נכים למדרגות בית הספר (טריגונומטריה).
  • לנתח סקרי בחירות (סטטיסטיקה). להוסיף שורה/ בית לשיר (ספרות).
  • לתרגם שיר ילדים (אנגלית).
  • לנתח נושא אקטואלי מהחדשות מנקודת מבט מדעית (מדעים).
  • לכתוב מכתב לאחת הרשויות/מחלקת שירות לקוחות/מועמד פוליטי בנושא מסוים (עברית).
  • לכתוב "נבואה" המתייחסות לתופעה עכשווית (תנ"ך).

כיתת אם מגוונת - יסודי

מספר מקומות בכיתה: 32
מתוכם מספר מקומות מסורתיים: 22

מבטים נוספים

על הכיתה

בכיתה זו אנחנו רוצים להציע אופני למידה מגוונים ומובהקים- אזור הקנייה, במה, אזור שקט, אזור יצירה וחקר, עבודה נמוכה, עבודה גבוהה וקיר מחיק לעבודה ורטיקלית.

המגוון המובהק מאפשר לתלמידים להביא את עצמם לידי ביטוי, לגלות חוזקות ולבחור במנחים שמתאימים להם. 

מחיצות, בין אם הן ניידות (כמו לוח מחיק נייד) ובין אם קבועות (כמו כוורת נמוכה שמותקנת בניצב לקיר) עוזרות לתחום אזורים.

על מנת לאפשר את כל זה אנחנו מוותרים על חלק ממקומות הישיבה המסורתיים (מקום קבוע בשולחן לכל אחד) ודואגים לתא אישי לתיק ולציוד האישי של כל תלמיד. 

תחושת השייכות בכיתה זו נובעת בראש ובראשונה מההכרה בשונות בין התלמידים ובאפשרות לבחור ולבטא כשרונות.

 

מה אנחנו מרוויחים בעיצוב מרחב למידה זה: תהליכי למידה מגוונים ומנחים שונים זמינים כל הזמן ובשימוש תמידי.

על מה אנחנו מוותרים: מקום ישיבה מסורתי לכל תלמיד.

הצעה לסדירות תומכת

  • הבוקר נפתח במעגל כסאות שבו לכל תלמיד מקום ישיבה קבוע.
  • על הקיר שמחוץ לכיתה/על הדלת חלוקת המשימות
  • לכל מקצוע שנלמד בכיתה יש שעה שבועית אחת בחדר אחר בבית הספר שמתאים יותר ללמידה פרונטלית- מסורתית. כך מורות יכולות לתכנן שיעורים מסוגים שונים ולרכך את תהליך השינוי.
להדפסה

להדפסה