מה 

הופכים טקסט חדש לאתגר של למידה עצמאית!

 איך 

  • מדפיסים עותק של הטקסט לכל זוג או קבוצה קטנה
  • גוזרים את הטקסט לחלקים שונים. בכל חלק חצי משפט, משפט או פסקה, תלוי באורך הטקסט וברמת המיומנות של התלמידים.
  • במקום להקריא את הטקסט ולהסביר, נותנים לתלמידים "פאזל" שינסו להרכיב בעצמם.
  • לאחר תום הזמן המוקצב למשימה, מציגים את הסדר הנכון של הטקסט בפני הכיתה.
  • עכשיו, כשכל התלמידים איתך, אפשר להקדיש את עיקר השיעור לדיון והעמקה בטקסט!

 למה 

  • למעט מקרים חריגים, לרוב אין לתלמידים מוטיבציה מיוחדת ללימוד טקסט כלשהו.
  • קריאת הטקסט והסברה שלו על ידי המורה (ובמיוחד אם זה על ידי אחד התלמידים), עלולה ליצור פאסיביות ושעמום ולהביא ל"ניתוק" מהיר של קשב התלמידים.
  • לעומת זאת, הפיכת המפגש הראשוני עם הטקסט למעין משחק, יוצרת מעורבות פעילה של כל התלמידים בפיצוח הטקסט.
  • האתגר המתלווה למשימה יוצר באופן טבעי מוטיבציה להבנת הטקסט ("רוצים לדעת אם צדקתם?").
  • האתגר מחייב את התלמידים להפעיל את החשיבה, לזהות רמזים (כמו כותרות או תאריכים), וכך המורה יכול/ה לנצל את השיעור להעמקה משמעותית יותר.

 טיפים 

  • אם (...) יש הבדלי רמות משמעותיים בכיתה, ניתן ליצור 2 או 3 גרסאות של הפאזל שנבדלות בכמות החלקים או בגודל הטקסט, וכך לאתגר את החזקים יותר ולתת הזדמנות שווה למתקשים.
  • זה לא באמת משנה האם התלמידים מצליחים או לא, העיקר שעשו מאמץ להבין את הטקסט. לכן חשוב להדגיש לתלמידים שמדובר במשימת אתגר, מעין משחק, ומה שחשוב זה לא שיצליחו אלא שיהנו מזה!

 לדוגמא 

  • מגילת העצמאות מחולקת ל 6-7 מקטעים (אזרחות, ציונות).
  • תשובה מפורטת בגיאומטריה מחולקת לפי שורות (מתמטיקה).
  • סיפור שמחולק למספר מקטעים (תנ"ך, היסטוריה, אנגלית).

כיתת אם מגוונת - יסודי

מספר מקומות בכיתה: 32
מתוכם מספר מקומות מסורתיים: 22

מבטים נוספים

על הכיתה

בכיתה זו אנחנו רוצים להציע אופני למידה מגוונים ומובהקים- אזור הקנייה, במה, אזור שקט, אזור יצירה וחקר, עבודה נמוכה, עבודה גבוהה וקיר מחיק לעבודה ורטיקלית.

המגוון המובהק מאפשר לתלמידים להביא את עצמם לידי ביטוי, לגלות חוזקות ולבחור במנחים שמתאימים להם. 

מחיצות, בין אם הן ניידות (כמו לוח מחיק נייד) ובין אם קבועות (כמו כוורת נמוכה שמותקנת בניצב לקיר) עוזרות לתחום אזורים.

על מנת לאפשר את כל זה אנחנו מוותרים על חלק ממקומות הישיבה המסורתיים (מקום קבוע בשולחן לכל אחד) ודואגים לתא אישי לתיק ולציוד האישי של כל תלמיד. 

תחושת השייכות בכיתה זו נובעת בראש ובראשונה מההכרה בשונות בין התלמידים ובאפשרות לבחור ולבטא כשרונות.

 

מה אנחנו מרוויחים בעיצוב מרחב למידה זה: תהליכי למידה מגוונים ומנחים שונים זמינים כל הזמן ובשימוש תמידי.

על מה אנחנו מוותרים: מקום ישיבה מסורתי לכל תלמיד.

הצעה לסדירות תומכת

  • הבוקר נפתח במעגל כסאות שבו לכל תלמיד מקום ישיבה קבוע.
  • על הקיר שמחוץ לכיתה/על הדלת חלוקת המשימות
  • לכל מקצוע שנלמד בכיתה יש שעה שבועית אחת בחדר אחר בבית הספר שמתאים יותר ללמידה פרונטלית- מסורתית. כך מורות יכולות לתכנן שיעורים מסוגים שונים ולרכך את תהליך השינוי.
להדפסה

להדפסה