סולם ערכים/ארבע פינות
סולם ערכים/ארבע פינות
 מה 

חושבים על נושא תוך כדי תנועה!

 איך 

  • המורה מציג/ה נושא, עניין או שאלה לתלמידים.
  • המורה מספק/ת סולם ערכים להסכמה עם הנושא, לדוגמא 1-10, כאשר 1 מבטא הסכמה מלאה ו-10 מבטא אי הסכמה מלאה.
  • התלמידים מתבקשים להסתדר בשורה/ טור לפי מידת ההסכמה שלהם.
  • התלמידים מתיישבים ומתקיים דיון על הנושא בהנחיית המורה.

אפשרות נוספת:

  • המורה מציגה 4 גישות שונות או 4 תשובות שונות לאותו נושא והתלמידים ניגשים ל-4 פינות החדר בהתאמה.

 למה 

הפעילות האקטיבית גורמת להשתתפות פעילה של כל תלמיד/ה בחשיבה ומגייסת אותם לדיון שמתקיים לאחר מכן.

 טיפים 

  • אפשרות ללמידה מכאנית- 4 תשובות לשאלה ב-4 פינות החדר (ניתן לתת לתלמיד לעמוד עם שלט). יש לשאול שאלה סגורה בנושא וכל אחד עומד בפינה המתאימה לו. כל קבוצה מתאימה למה בחרה בתשובה שבחרה.
  • למידה מטאפורית- יש לשאול את התלמידים שאלת דעה ולתת סולם ערכים בין אי הסכמה להסכמה. כל קבוצה שעומדת יחד, מסבירה את עמדתה ומגנה עליה.
  • חשבו על שאלות מספיק מאתגרות כך שיעוררו מספר תשובות שונות.
  • חשבו האם בחרתם מקום שתלמידים רבים יכולים לעמוד בו?
  • האם יצרתם מנגנון שיאפשר לתלמידים לענות על השאלה לפני שהם בוחרים מקום על הסולם או בפינות? לדוגמא, ניתן לבקש מהתלמידים לכתוב את התשובה על כרטיס ולהחזיק אותו גלוי כשהם עומדים במקום המתאים.

 לדוגמא 

  • גישות שונות להתמודדות עם מחלת הקורונה מבחינה מדינית ומבחינת החזרה לבתי הספר / חינוך ביתי מול למידה מרחוק, מול חזרה לבתי הספר.

כיתת אם מגוונת - יסודי

מספר מקומות בכיתה: 32
מתוכם מספר מקומות מסורתיים: 22

מבטים נוספים

על הכיתה

בכיתה זו אנחנו רוצים להציע אופני למידה מגוונים ומובהקים- אזור הקנייה, במה, אזור שקט, אזור יצירה וחקר, עבודה נמוכה, עבודה גבוהה וקיר מחיק לעבודה ורטיקלית.

המגוון המובהק מאפשר לתלמידים להביא את עצמם לידי ביטוי, לגלות חוזקות ולבחור במנחים שמתאימים להם. 

מחיצות, בין אם הן ניידות (כמו לוח מחיק נייד) ובין אם קבועות (כמו כוורת נמוכה שמותקנת בניצב לקיר) עוזרות לתחום אזורים.

על מנת לאפשר את כל זה אנחנו מוותרים על חלק ממקומות הישיבה המסורתיים (מקום קבוע בשולחן לכל אחד) ודואגים לתא אישי לתיק ולציוד האישי של כל תלמיד. 

תחושת השייכות בכיתה זו נובעת בראש ובראשונה מההכרה בשונות בין התלמידים ובאפשרות לבחור ולבטא כשרונות.

 

מה אנחנו מרוויחים בעיצוב מרחב למידה זה: תהליכי למידה מגוונים ומנחים שונים זמינים כל הזמן ובשימוש תמידי.

על מה אנחנו מוותרים: מקום ישיבה מסורתי לכל תלמיד.

הצעה לסדירות תומכת

  • הבוקר נפתח במעגל כסאות שבו לכל תלמיד מקום ישיבה קבוע.
  • על הקיר שמחוץ לכיתה/על הדלת חלוקת המשימות
  • לכל מקצוע שנלמד בכיתה יש שעה שבועית אחת בחדר אחר בבית הספר שמתאים יותר ללמידה פרונטלית- מסורתית. כך מורות יכולות לתכנן שיעורים מסוגים שונים ולרכך את תהליך השינוי.
להדפסה

להדפסה