זכות הבחירה
זכות הבחירה
 מה 

מגדילים את מרחב הבחירה של התלמידים במשימה

 איך 

הציגו לתלמידים מספר אפשרויות שונות לאופן הביצוע של המשימה הלימודית (למשל, במקום להגיש בכתב אפשר גם לצייר ציור, לצלם סרטון או להסביר בע"פ).

 למה 

באופן טבעי, תלמידים מרגישים שהמשימות הלימודים נכפות עליהם,
ולכן המוטיבציה שלהם לבצע אותן אינה גבוהה.
הגדלת מרחב הבחירה מגדילה את תחושת המסוגלות,
וכך משפיעה באופן ישיר על המוטיבציה לביצוע המשימה.
כמו כן, גיוון דרכי הביצוע מאפשר לתלמידים
להביא לידי ביטוי כשרונות ויכולות שונות.

 טיפים 

  • תנו לתלמידים גם את האפשרות להציע בעצמם חלופות רלוונטיות למשימה.
  • ערוץ נוסף להגדלת מרחב הבחירה היא בנוגע לציון על המשימה - אפשר להגדיר מראש רמות ביצוע שונות, שכל אחת מהן מזכה בציון אחר. כך תלמיד יוכל לבחור לכוון אל ציון מסוים, ולאו דווקא אל הציון מלא.

 מה 

  • במקום לתאר בכתב דו-שיח בין דמויות, אפשר ליצור הצגה או לצייר קומיקס (תנ"ך, היסטוריה, ספרות).
  • במקום לענות על כל התרגילים ברצף, אפשר לפתור תרגיל אחד מכל סוג, ואז לבחור מאיזה סוג לבצע תרגילים נוספים (מתמטיקה, אנגלית).

כיתת אם מגוונת - יסודי

מספר מקומות בכיתה: 32
מתוכם מספר מקומות מסורתיים: 22

מבטים נוספים

על הכיתה

בכיתה זו אנחנו רוצים להציע אופני למידה מגוונים ומובהקים- אזור הקנייה, במה, אזור שקט, אזור יצירה וחקר, עבודה נמוכה, עבודה גבוהה וקיר מחיק לעבודה ורטיקלית.

המגוון המובהק מאפשר לתלמידים להביא את עצמם לידי ביטוי, לגלות חוזקות ולבחור במנחים שמתאימים להם. 

מחיצות, בין אם הן ניידות (כמו לוח מחיק נייד) ובין אם קבועות (כמו כוורת נמוכה שמותקנת בניצב לקיר) עוזרות לתחום אזורים.

על מנת לאפשר את כל זה אנחנו מוותרים על חלק ממקומות הישיבה המסורתיים (מקום קבוע בשולחן לכל אחד) ודואגים לתא אישי לתיק ולציוד האישי של כל תלמיד. 

תחושת השייכות בכיתה זו נובעת בראש ובראשונה מההכרה בשונות בין התלמידים ובאפשרות לבחור ולבטא כשרונות.

 

מה אנחנו מרוויחים בעיצוב מרחב למידה זה: תהליכי למידה מגוונים ומנחים שונים זמינים כל הזמן ובשימוש תמידי.

על מה אנחנו מוותרים: מקום ישיבה מסורתי לכל תלמיד.

הצעה לסדירות תומכת

  • הבוקר נפתח במעגל כסאות שבו לכל תלמיד מקום ישיבה קבוע.
  • על הקיר שמחוץ לכיתה/על הדלת חלוקת המשימות
  • לכל מקצוע שנלמד בכיתה יש שעה שבועית אחת בחדר אחר בבית הספר שמתאים יותר ללמידה פרונטלית- מסורתית. כך מורות יכולות לתכנן שיעורים מסוגים שונים ולרכך את תהליך השינוי.
להדפסה

להדפסה