התנסות לפני המשגה
התנסות לפני המשגה
 מה 

"לדחוף את התלמידים למים" בפתיחת השיעור!

 איך 

  • תנו לתלמידים משימה שמבוססת על החומר שאמור להילמד בהמשך השיעור.
  • הבהירו להם שמדובר באתגר מחשבתי מוגבל בזמן, ושלא בטוח שהם יצליחו, אבל העיקר לנסות.
  • עם תום הזמן המוקצב, למדו את החומר, תוך התייחסות וחיבור למשימת ההתנסות.

 למה 

במבט ראשון מדובר בפעולה מתסכלת שמבזבזת את זמן הלמידה, אך למעשה מדובר בפעולה שמכינה את התלמידים בצורה מיטבית לקראת למידת הנושא.
בין אם התלמידים מצליחים במשימת ההתנסות, ובין אם הם לא מצליחים- גוברת אצלם המוטיבציה הפנימית להבין כיצד יש להתמודד עם משימה מעין זו.

 טיפים 

  • אם אין לכם רעיון למשימה, אפשר לקחת שאלה מדף העבודה שאמור להיות מחולק אחרי שלב ההקניה, ולתת אותה לפני שלב ההקניה.
  • בדקו כיצד התוכן הספציפי הזה התגלה, ותנו לתלמידים "לשחזר" את תהליך הגילוי באמצעות המשימה.
  • שאלו את עצמכם לפני השיעור "מה התלמידים יודעים היום על הנושא" וחישבו על משימה אותה יוכלו לבצע באמצעות הידע הזה.

 לדוגמא 

  • למיין חומרים לפי צף או לא צף, ולנסות לגבש את העקרון שמבדיל ביניהם (מדעים).
  • לגלות את הדרך לחשב מרחק בין נקודות על גרף (מתמטיקה).
  • לזהות פעלים שיש להם שורשים מרובעים (לשון).
  • לאתר את ההקשר ההיסטורי של מסמך כלשהו (היסטוריה).

כיתת אם מגוונת - יסודי

מספר מקומות בכיתה: 32
מתוכם מספר מקומות מסורתיים: 22

מבטים נוספים

על הכיתה

בכיתה זו אנחנו רוצים להציע אופני למידה מגוונים ומובהקים- אזור הקנייה, במה, אזור שקט, אזור יצירה וחקר, עבודה נמוכה, עבודה גבוהה וקיר מחיק לעבודה ורטיקלית.

המגוון המובהק מאפשר לתלמידים להביא את עצמם לידי ביטוי, לגלות חוזקות ולבחור במנחים שמתאימים להם. 

מחיצות, בין אם הן ניידות (כמו לוח מחיק נייד) ובין אם קבועות (כמו כוורת נמוכה שמותקנת בניצב לקיר) עוזרות לתחום אזורים.

על מנת לאפשר את כל זה אנחנו מוותרים על חלק ממקומות הישיבה המסורתיים (מקום קבוע בשולחן לכל אחד) ודואגים לתא אישי לתיק ולציוד האישי של כל תלמיד. 

תחושת השייכות בכיתה זו נובעת בראש ובראשונה מההכרה בשונות בין התלמידים ובאפשרות לבחור ולבטא כשרונות.

 

מה אנחנו מרוויחים בעיצוב מרחב למידה זה: תהליכי למידה מגוונים ומנחים שונים זמינים כל הזמן ובשימוש תמידי.

על מה אנחנו מוותרים: מקום ישיבה מסורתי לכל תלמיד.

הצעה לסדירות תומכת

  • הבוקר נפתח במעגל כסאות שבו לכל תלמיד מקום ישיבה קבוע.
  • על הקיר שמחוץ לכיתה/על הדלת חלוקת המשימות
  • לכל מקצוע שנלמד בכיתה יש שעה שבועית אחת בחדר אחר בבית הספר שמתאים יותר ללמידה פרונטלית- מסורתית. כך מורות יכולות לתכנן שיעורים מסוגים שונים ולרכך את תהליך השינוי.