מה 

התלמידים יבינו לבד מתי מותר לדבר ומתי צריך להקשיב

 איך 

  • תולים בכיתה תמונה של רמזור (אפשר להשתמש בקובץ המצורף או להשתמש במהדורה המקוונת המעולה).
  • באמצעות חץ הניתן להדבקה (אפשר גם לשרטט עם טוש) מסמנים בכל חלק של השיעור את האור המתאים:
        • אור ירוק - זמן פעילות עצמית, מותר לפטפט חופשי
        • אור צהוב - זמן דיון, מותר לדבר לאחר קבלת רשות
        • אור אדום - זמן הסבר של המורה, יש להקשיב בדממה

 למה 

באופן בסיסי השיעור נתפס ע"י התלמידים כרצף ארוך של מאמץ.
"שבירת" השיעור לחלקים על פי הצבעים השונים, עוזרת לתלמידים להבין שהשיעור הוא תהליך שבו הם עוברים דרך תחנות שונות, כאשר בכל תחנה מצופה מהם סוג מעורבות שונה.
כמובן שגם הרבה יותר קל לתלמידים לדחות את הפטפוטים ב-7 דקות, מאשר לחכות עד להפסקה הבאה…

 טיפים 

  • לא להשתמש באור אדום יותר מ-7 דקות ברצף, ולכל היותר פעמיים בשיעור אחד!
  • אם אתם כותבים על הלוח "תוכנית שיעור" שמפרטת את החלקים השונים - סמנו ליד כל חלק את הצבע המתאים ברמזור.
  • מומלץ מאוד להקציב בתחילת כל "תחנה" כמה זמן היא תימשך מה שייתן לתלמידים, וגם לכם, מסגרת מארגנת וממקדת (אפשר גם להפעיל טיימר מקוון).

כיתת אם מגוונת - יסודי

מספר מקומות בכיתה: 32
מתוכם מספר מקומות מסורתיים: 22

מבטים נוספים

על הכיתה

בכיתה זו אנחנו רוצים להציע אופני למידה מגוונים ומובהקים- אזור הקנייה, במה, אזור שקט, אזור יצירה וחקר, עבודה נמוכה, עבודה גבוהה וקיר מחיק לעבודה ורטיקלית.

המגוון המובהק מאפשר לתלמידים להביא את עצמם לידי ביטוי, לגלות חוזקות ולבחור במנחים שמתאימים להם. 

מחיצות, בין אם הן ניידות (כמו לוח מחיק נייד) ובין אם קבועות (כמו כוורת נמוכה שמותקנת בניצב לקיר) עוזרות לתחום אזורים.

על מנת לאפשר את כל זה אנחנו מוותרים על חלק ממקומות הישיבה המסורתיים (מקום קבוע בשולחן לכל אחד) ודואגים לתא אישי לתיק ולציוד האישי של כל תלמיד. 

תחושת השייכות בכיתה זו נובעת בראש ובראשונה מההכרה בשונות בין התלמידים ובאפשרות לבחור ולבטא כשרונות.

 

מה אנחנו מרוויחים בעיצוב מרחב למידה זה: תהליכי למידה מגוונים ומנחים שונים זמינים כל הזמן ובשימוש תמידי.

על מה אנחנו מוותרים: מקום ישיבה מסורתי לכל תלמיד.

הצעה לסדירות תומכת

  • הבוקר נפתח במעגל כסאות שבו לכל תלמיד מקום ישיבה קבוע.
  • על הקיר שמחוץ לכיתה/על הדלת חלוקת המשימות
  • לכל מקצוע שנלמד בכיתה יש שעה שבועית אחת בחדר אחר בבית הספר שמתאים יותר ללמידה פרונטלית- מסורתית. כך מורות יכולות לתכנן שיעורים מסוגים שונים ולרכך את תהליך השינוי.
להדפסה

להדפסה