קטלוג כיתות

הכנו עבורכם דוגמאות לכיתות עם הרכבי ריהוט שונים. כל כיתה היא מערכת שלמה עם אפשרויות שונות, דגשים שונים וביטוי מעשי שונה לעקרונות הלמידה המבוזרת.

כל הכיתות מתאימות ללמידה מבוזרת, לפיתוח תהליכי למידה עצמאיים, אישיים ושיתופיים ומכילות מגוון של מנחי ישיבה לרווחת התלמידים.

עם זאת, בבואנו להוריד את העקרונות לשטח, לכל בית ספר דרך משלו ליישם אותן. באופן התפעול של המורה את המרחב, במגוון הכיתות בבית הספר, בממשק של סדירות המרחב עם סדירויות אחרות ועוד.

סביבה פיזית ככלי בתהליך שינוי פדגוגי

בשימוש במרחב ככלי בשירות הפדגוגיה ובמיוחד בנקודת זמן של שינוי, ניתן להסתכל בדרכים שונות על הריהוט שבמרחב.
לדוגמא– להתבונן דרך הציר של ריהוט דינמי לעומת ריהוט קבוע ומנכיח:

ריהוט דינמי

ריהוט גמיש וזז בהתאם להגדרת מצבי הלמידה ע"י המורה

ריהוט קבוע ומנכיח

הריהוט קבוע. התלמידים זזים ועוברים בין מצבי הלמידה המשתנים

המשמעות המעשית של תפיסות ריהוט שונות:

ריהוט דינמי

יצירת מצבים ע"פ הגדרת המורה את תהליך הלמידה ברגע נתון

שימוש מגוון באותו רהיט לצורך תהליכי למידה שונים (חקר, יצירה, סטוריטלינג וכו') בזמנים שונים.

גמישות בהזזת הריהוט בהתאם לצורך 

ריהוט קבוע ומנכיח

יצירת מצבים ע"י ריהוט מגדיר

מובהקות אזורי הלמידה.
(למשל- במה, פינת יצירה וכד'). לתלמידים ברור איזה תהליך למידה/ מתודה/ פרקטיקה, כל מרחב מזמן

גמישות בתנועת התלמידים בין מוקדים שונים במרחב

ניתן להתבונן גם באופנים אחרים
כיתה מגוונת המכילה מגוון תהליכי למידה, לעומת כיתה ייעודית לתהליך למידה מובהק  ועוד ועוד.

אתם מוזמנים לעיין, לחפש את עצמכם בתוך הכיתות ולחשוב-

איזו כיתה הכי מתאימה לקידום התהליכים שאתם מובילים בבית הספר?

האם אתם מחפשים כיתה שתמשיך את המגמה שבה אתם פועלים או שזקוקים לשינוי משמעותי?

וגם להזכר כאן בקיצור הצ'ק ליסט לכיתה הירושלמית המבוזרת.

כיתת אם מגוונת - יסודי

מספר מקומות בכיתה: 32
מתוכם מספר מקומות מסורתיים: 22

מבטים נוספים

על הכיתה

בכיתה זו אנחנו רוצים להציע אופני למידה מגוונים ומובהקים- אזור הקנייה, במה, אזור שקט, אזור יצירה וחקר, עבודה נמוכה, עבודה גבוהה וקיר מחיק לעבודה ורטיקלית.

המגוון המובהק מאפשר לתלמידים להביא את עצמם לידי ביטוי, לגלות חוזקות ולבחור במנחים שמתאימים להם. 

מחיצות, בין אם הן ניידות (כמו לוח מחיק נייד) ובין אם קבועות (כמו כוורת נמוכה שמותקנת בניצב לקיר) עוזרות לתחום אזורים.

על מנת לאפשר את כל זה אנחנו מוותרים על חלק ממקומות הישיבה המסורתיים (מקום קבוע בשולחן לכל אחד) ודואגים לתא אישי לתיק ולציוד האישי של כל תלמיד. 

תחושת השייכות בכיתה זו נובעת בראש ובראשונה מההכרה בשונות בין התלמידים ובאפשרות לבחור ולבטא כשרונות.

 

מה אנחנו מרוויחים בעיצוב מרחב למידה זה: תהליכי למידה מגוונים ומנחים שונים זמינים כל הזמן ובשימוש תמידי.

על מה אנחנו מוותרים: מקום ישיבה מסורתי לכל תלמיד.

הצעה לסדירות תומכת

  • הבוקר נפתח במעגל כסאות שבו לכל תלמיד מקום ישיבה קבוע.
  • על הקיר שמחוץ לכיתה/על הדלת חלוקת המשימות
  • לכל מקצוע שנלמד בכיתה יש שעה שבועית אחת בחדר אחר בבית הספר שמתאים יותר ללמידה פרונטלית- מסורתית. כך מורות יכולות לתכנן שיעורים מסוגים שונים ולרכך את תהליך השינוי.
להדפסה

להדפסה

כיתת קבוצות עם שדרת רצפה פנויה

מספר מקומות בכיתה: 38
מתוכם מספר מקומות מסורתיים: 30

מבט נוסף

על הכיתה

בכיתה זו התלמידים עובדים בקבוצות משתנות ומתאפשרת תנועה של התלמידים לאורך כל היום. למרחב המרכזי בכיתה -השטיח – יש מקום חשוב ומשמעותי ביום יום – בקיבוץ כלל התלמידים או של קבוצות עבודה קטנות.

בכיתה זו יש לכל תלמיד מקום ישיבה מוגדר כחלק מקבוצה. 

כדי לאפשר מרחב תנועה וגמישות ביצירת קבוצות ספונטניות וחברותות מקבוצות שונות, מרכז הכיתה פנוי לעבודה נינוחה ונמוכה, משחק וקריאה. אופי העבודה הרבה על הרצפה מתאים במיוחד לכיתות נמוכות.

המרחב הפנוי במרכז הכיתה מאפשר התכנסות על השטיח עם כסאות או בישיבה על הרצפה ללא צורך בהזזת השולחנות.

על מנת לאפשר מקום ישיבה מסורתי קבוע לכל תלמיד ועם זאת לתת מענה לצורך של תלמידים לעבוד במנחים שונים, הריהוט המשמש לעבודה בעמידה או בישיבה נמוכה הנו קטן ואישי- סטנדר, מגשי עבודה וכריות. 

ציוד של חקר ויצירה יכול להיות מסודר בעגלות המאפשרות גמישות במיקום.

 

מה אנחנו מרוויחים בעיצוב מרחב למידה זה: גמישות ודינאמיות בתנועת התלמידים ללא צורך להזיז שולחנות.

על מה אנחנו מוותרים: הנכחה קבועה של תהליכי למידה מובהקים (במה, פינת יצירה, פינת חקר). מחפים על כך חלקית באמצעות אחסון ציוד חקר ויצירה בארונות ועגלות.

הזזה תדירה של ריהוט, יצירת קבוצות משתנות באמצעות שולחן.

הצעה לסדירות תומכת

  • כדאי לקבוע נהלים של סידור הכיתה לקראת יום לימודים ואיסוף הכריות והמגשים לתוך הארון בסופו.
  • כדאי לשים לב שבזמנים של הוראה פרונטלית ישנם תלמידים הישובים באופן לא נוח ביחס למורה. השאיפה היא להשתמש בכלי במקטעי זמן קצרים ולאפשר לתלמידים להתמקם על השטיח גם בזמנים אלו.
להדפסה

להדפסה

כיתת קבוצות עם מרכזי למידה

מספר מקומות בכיתה: 36
מתוכם מספר מקומות מסורתיים: 28

מבטים נוספים

על הכיתה

בכיתה זו אנחנו רוצים להביא לידי ביטוי תהליכי למידה של חקר יצירה ופרזנטציה תוך שמירת מקום ישיבה מסורתי לכל תלמיד. 

בכיתה זו אנו רוצים להציע לתלמידים למידה תוך המחשה והתנסות בחומרים מעולם החקר והיצירה ועם זאת לשמור על מקום ישיבה מסורתי לכל תלמיד (מקום מסורתי= ישיבה סביב שולחן בגובה 'רגיל') ופינה לעבודה נינוחה . 

על מנת לאחוז במקל משני קצותיו, מרכזי היצירה והחקר באים לידי ביטוי בצורת ארון אחסון משולב עם דלפק עבודה, המכיל ציוד עבור תהליכי למידה אלו. כך נוצרת מידה מסוימת של הנכחה שלהם. עם זאת, העבודה בדלפק מתאימה רק לכ2 תלמידים ולכן הזמינות של העבודה בו לא מאוד גבוהה.

מחיצות עם לוחות לשימוש קבוצות העבודה יכולות להיות קבועות או ניידות. מחיצות ניידות מאפשרות גמישות בסידור הכיתה וחיבור השולחנות ואילו מחיצות קבועות מדגישות את הקבוצה כמוקד הלמידה ומפחיתות הסחות. 

 

מה אנחנו מרוויחים בעיצוב מרחב למידה זה: מקומות ישיבה רבים+ פינת קבועה לעבודה נינוחה. 

על מה אנחנו מוותרים: הנכחה קבועה של תהליכי למידה מובהקים (במה, פינת יצירה, פינת חקר). מחפים על כך חלקית באמצעות אחסון ציוד חקר ויצירה בארונות ועגלות.

הצעה לסדירות תומכת

  • מכיוון שהמרכזים לא גדולים ורק מספר מצומצם של תלמידים יכול לעבוד בהם מומלץ לאבזר את המרכז באופן שאפשר לקחת סלסלה מוכנה  או עגלת ציוד ולעבוד במקום אחר אם המרכז תפוס.

להדפסה

להדפסה

כיתת PBL

מספר מקומות בכיתה: 38
מתוכם מספר מקומות רגילים (מסורתי+ גבוה):  24-32 
(בגילאים בוגרים יותר ניתן להשתמש גם במקום ישיבה גבוה כ'רגיל').

מבטים נוספים

על הכיתה

כיתה זו מתאימה במיוחד לתהליכי למידה קבוצתיים מבוססי פרויקטים ולמעבר בין עבודה משותפת להצגת תהליכים ותוצרים בפני עמיתים. 

הכיתה בנויה מקבוצות עבודה שלכולן לוח מחיק משותף (אנכי או בשולחן). רובן קבוצות 'רגילות' וחלקן נינוחות או גבוהות.

הלוח יכול לשמש את הקבוצה גם במהלך העבודה (לסיעור מוחות, מיפוי תהליכים ועוד), וגם בשלב הפרזנטציה, בהצגת תהליך העבודה בפני  המורה או שאר הכיתה.

עמדת המורה בכיתה היא ניידת והמורה יכולה לקחת אותה איתה לתהליכי הנחייה בכל מקום בכיתה.

בכיתה מקום אחסון רב לצורך ציוד ופרויקטים בתהליך וכן מקום להצגת התוצרים.

המחיצות בכיתה יכולות להיות קבועות או ניידות.

מחיצות ניידות מאפשרות לסדר את הכיתה במצב מליאה בישיבה לצורך פרזטציה ואילו בכיתה עם מחיצות קבועות ניתן לקיים 'מליאה בעמידה' תוך תנועה ממוקד למוקד כמו בתערוכה.

 

מה אנחנו מרוויחים בעיצוב מרחב למידה זה: הנכחה מובהקת של תהליכי למידה מבוססת פרויקטים- עבודה קבוצתית ופרזנטציה

על מה אנחנו מוותרים: במצב בו חלק מהמחיצות קבועות מוותרים על חלק מהגמישות בחיבור שולחנות

להדפסה

להדפסה

מערכת כיתות מאופינות

נינוחה:

מייקרס:

גמישה:

על הכיתה

אפשרות זו עוסקת במערכת של מספר כיתות שונות עבור שכבה במקום כיתת אם קבועה לכל כיתה. כל כיתה מתוכננת עבור תהליך למידה מסוים והריהוט מעוצב עבורו באופן מובהק.

כל כיתת תלמידים לומדת לאורך היום או השבוע בכל הכיתות ויודעת מה אופי הלמידה וההתנהלות בכל אחת מהכיתות- לדוגמא- כיתה לעבודה עצמאית ונינוחה, כיתה ללמידה תוך התנסות בחומרים ופרויקטים פיזיים (מייקרס), וכיתה גמישה המאפשרת עבודה שיתופית בקבוצות גמישות ומשתנות.

בכל אחת מהכיתות לוחות רבים– על הקיר, ניידים או שניהם. בכיתת המייקרס גם מקום אחסון רב לציוד ופרויקטים.

במערכת כיתות ללא כיתות אם יש צורך בלוקרים אישיים לכל תלמיד מחוץ לכיתות עצמן ומומלץ לעצב גם את המרחב המשותף בין הכיתות כך שיווצרו בו אינטראקציות חברתיות ולימודיות.

ניתן לבנות מערכת כיתות עם כיתות אחרות- מתוך מגוון הכיתות מקטלוג זה או כיתות המתוכננות במיוחד עבור תהליכי הלמידה בבית הספר שלכם.

מה אנחנו מרוויחים בעיצוב מרחב למידה זה: מגוון תהליכי למידה לאורך היום בכיתות המזמנות תהליכי למידה מובהקים.

על מה אנחנו מוותרים: כיתות אם קבועות לכל כיתה

הצעה לסדירות תומכת

  • הגמישות במעבר התלמידים בין כיתות יכול להיות מרחבי בלבד, כלומר- קבוצת האם נשמרת ועוברת יחד ממרחב למרחב, או גם בהרכב התלמידים בכיתה, כלומר- קבוצות שונות לשיעורים שונים ללא כיתת אם כלל.
  • ניתן ליצור מערכת בה לכל מקצוע יש זמן בכל אחת מהכיתות וכך לגוון את תהליכי הלמידה של תחומי הדעת השונים.
  • ניתן לבנות מערכת כיתות עם כיתות אחרות- מגוון הכיתות מקטלוג זה או כיתות המתוכננות במיוחד עבור תהליכי הלמידה בבית הספר שלכם.
  •  
להדפסה

להדפסה

כיתת אם מגוונת- על יסודי

מספר מקומות בכיתה: 40
מתוכם מספר מקומות מסורתיים: 16-21

מבטים נוספים

על הכיתה

בכיתה זו אנחנו רוצים להציע אופני למידה מגוונים ומובהקים- עבודה נינוחה או רשמית, שקטה ואישית או משותפת. 

מגוון המנחים (נינוח, ישיבה מסורתית בשולחן, עמידה או ישיבה גבוהה) מתאפשר גם בעבודה קבוצתית וגם אישית.

הכיתה מתאימה במיוחד לעבודה עצמאית רבה שמבוססת על בחירה בסוגים שונים של משימות או שיעור תחנות שבו המורה נותנת משימות שונות לפינות השונות בכיתה. 

המגוון מאפשר לתלמידים לעבוד עבודה עצמאית רבה, להביא את עצמם לידי ביטוי, לגלות חוזקות ולבחור במנחים שמתאימים להם. 

טריבונה גדולה מאפשרת עבודה אישית או בחברותא או קבוצה תוך שימוש במחשב נייד או לוח קשיח לכתיבה.

לוחות ניידים עומדים לרשות קבוצה בעבודה משותפת או הצגת תוצר, רעיון או עמדה בפני קבוצה או הכיתה כולה.

על מנת לאפשר את כל זה אנחנו מוותרים על חלק ממקומות הישיבה המסורתיים ודואגים לתא אישי לתיק ולציוד האישי של כל תלמיד.  האחסון האישי (לוקר) יכול להיות גם מחוץ לכיתה.

 

מה אנחנו מרוויחים בעיצוב מרחב למידה זה: תהליכי למידה מגוונים ומנחים שונים זמינים כל הזמן ובשימוש תמידי

על מה אנחנו מוותרים: מקום ישיבה מסורתי לכל תלמיד

הצעה לסדירות תומכת

  • כדאי לקבוע 'מצב בוקר' או 'מצב תחילת שיעור' כדי לאפשר את פתיחת השיעור בנחת וללא צורך בהגדרה כל פעם מחדש.
  • כדאי להגדיר 'מצבי כיתה' ידועים שמגדירים את כללי ההתנהגות לאותו פרק זמן (ניתן להיעזר במצגת באתר)
להדפסה

להדפסה