עיצוב מרחבי למידה בשנים האחרונות מקבל תשומת לב רבה כשההבנה היא שיש השפעה של הסביבה על האופן שבו אנחנו מתפקדים.
לוריס מלגוצי, מורה מהעיר רג'ו אמיליה שבאיטליה, פיתח גישה חינוכית שמתייחסת לשלושה מורים שיש לאדם:

מורה
Artboard – 3

המורה הראשון הוא
אחר משמעותי

הורה, אח/ות, חבר/ה, מורה

המורה השני הוא
קבוצת השווים

הורה, אח/ות, חבר/ה, מורה

המורה השלישי הוא
המרחב, הסביבה

מורה
הורה, אח/ות, חבר/ה, מורה

המורה הראשון הוא
אחר משמעותי

המורה השני הוא
קבוצת השווים

הורה, אח/ות, חבר/ה, מורה
Artboard – 3

המורה השלישי הוא
המרחב, הסביבה

"אם היתה לי שעה לפתור בעיה הייתי במשך 55 דקות חושב על הבעיה ו 5 דקות חושב על פתרונה"

אלברט איינשטיין

עיצוב במקרים רבים מתחיל מצורך או בעיה. בתהליך עיצוב מחדש יש חשיבות בהתבוננות מחודשת על המרחבים השונים שסביבנו.

בממד הפיזי

הצורך או הקושי שאיתו אנחנו מבקשים להתמודד הוא הפער בין הסטטיות של מרחבי הלמידה והכיתה ובין השינויים העצומים שמתחוללים במציאות סביבנו. אנחנו צריכים לשאול את עצמינו כיצד הסביבה הפיזית יכולה לעודד גמישות ויצירתיות, לתמוך בתהליכים רגשיים, ליצור חוויות למידה משמעותיות, לעודד שיתופיות ובכלל להיות מרחב משמעותי עבור השוהים בו.

בממד הארגוני והפדגוגי 

נרצה להתבונן על השגרות והסדירויות הקיימות. הכוונה היא לשאול שאלות על אותם אלמנטים קבועים בחיי בית הספר שנתפסים כמובנים מאליהם, מצויים בשגרה, עד שאנחנו בטוחים שגם רצינו אותם מלכתחילה ולכן הם שם.

בתהליך הבא לקראת בחירת ריהוט מ'חדש, אנחנו מזמינים אתכם להתבונן בעיניים חדשות על הסביבה בה הלמידה מתקיימת ולשאול שאלות על המובן מאליו. אנחנו מזמינים אתכם להזכר בעקרונות ובמטרות הלמידה שלכם, לחשוב מחדש על הכיתות והמרחבים השונים, ולחבר בין הפעילויות והלמידה שבכיתה, לבין המרחב בה הן מתקיימות.

כיתת אם מגוונת - יסודי

מספר מקומות בכיתה: 32
מתוכם מספר מקומות מסורתיים: 22

מבטים נוספים

על הכיתה

בכיתה זו אנחנו רוצים להציע אופני למידה מגוונים ומובהקים- אזור הקנייה, במה, אזור שקט, אזור יצירה וחקר, עבודה נמוכה, עבודה גבוהה וקיר מחיק לעבודה ורטיקלית.

המגוון המובהק מאפשר לתלמידים להביא את עצמם לידי ביטוי, לגלות חוזקות ולבחור במנחים שמתאימים להם. 

מחיצות, בין אם הן ניידות (כמו לוח מחיק נייד) ובין אם קבועות (כמו כוורת נמוכה שמותקנת בניצב לקיר) עוזרות לתחום אזורים.

על מנת לאפשר את כל זה אנחנו מוותרים על חלק ממקומות הישיבה המסורתיים (מקום קבוע בשולחן לכל אחד) ודואגים לתא אישי לתיק ולציוד האישי של כל תלמיד. 

תחושת השייכות בכיתה זו נובעת בראש ובראשונה מההכרה בשונות בין התלמידים ובאפשרות לבחור ולבטא כשרונות.

 

מה אנחנו מרוויחים בעיצוב מרחב למידה זה: תהליכי למידה מגוונים ומנחים שונים זמינים כל הזמן ובשימוש תמידי.

על מה אנחנו מוותרים: מקום ישיבה מסורתי לכל תלמיד.

הצעה לסדירות תומכת

  • הבוקר נפתח במעגל כסאות שבו לכל תלמיד מקום ישיבה קבוע.
  • על הקיר שמחוץ לכיתה/על הדלת חלוקת המשימות
  • לכל מקצוע שנלמד בכיתה יש שעה שבועית אחת בחדר אחר בבית הספר שמתאים יותר ללמידה פרונטלית- מסורתית. כך מורות יכולות לתכנן שיעורים מסוגים שונים ולרכך את תהליך השינוי.
להדפסה

להדפסה